вторник, 23 септември 2008 г.

Ягодово парфе




Парфето с разбити на сняг белтъци става много по-леко и нежно от сметановото. Консистенцията е шуплеста и въздушна. Ако се притеснявате от консумацията на сурови белтъци ги разбийте на сняг на водна баня, за да се темперират.

Продукти:

блат:

1 яйце
3 с.л. захар
ванилия
настъргана лимонова кора
3 с.л. брашно
бакпулвер-на върха на 1 ч.л.

крем:

500 г ягоди
400 г заквасена сметана
1 ч.ч. течна пълномаслена сметана
200 г захар
ванилия
15 г желатин на гранули
3 белтъка

глазура:

500 г ягоди
3 с.л. сладко от червени плодове
4 с.л. захар
10 г желатин
по желание 1/2  бурканче сладко от червени плодове  

Приготвяне:

* За блата разбийте яйцето със захарта, докато стане на гъст крем. Добавете лимоновата кора и внимателно разбъркайте брашното, пресято с ванилията и бакпулвера. Загрейте фурната на 170*. Сипете тестото в тортена форма с размери 24 см, покрита с хартия за печене. Загладете и изпечете за няколко минути до порозовяване.

* Разбийте на сняг белтъците. Постепенно прибавете половината от захарта, като продължавате да разбивате, докато получите лъскави твърди връхчета.

* Пасирайте ягодите и ако желаете претрийте пюрето през цедка, за да отстраните семките.

* В купа разбъркайте с бъркалка двата вида сметана с останалата захар. Прибавете ванилията и ягодовото пюре. Разтворете желатина в малко вода на водна баня и го сипете при сметаната и ягодите. Разбъркайте добре. Накрая добавете с внимателно разбъркване разбитите белтъци.

* Стегнете блата с ринг за торта и сипете вътре крема. Ако желаете може да намажете тънък слой сладко върху блата преди да сипете крема. Оставете сладкиша за няколко часа в хладилника за да се стегне.

* За глазурата накълцайте ягодите. Лично на мен така ми харесва повече, отколкото да са пасирани. Смесете ги със сладкото и захарта. Добавете желатина, разтворен в малко вода на водна баня и разбъркайте. Залейте парфето с ягодовото желе и оставете за още няколко часа в хладилника. Да ви е сладко!




34 коментара:

  1. здравей Йоли,вчера направих това парфе,но за съжаление блата не ми се получи тъй като сместа се оказа много малко.Използвах форма с посочените размери.Може ли да се удвоят продуктите аз за момента изпекох друг блат и пак се получи много вкусно използвах за парфето малини.Благодаря ви за вкусните рецепти. Любка

    ОтговорИзтриване
  2. Любче,продуктите,които съм дала за този блат наистина са доста пестеливи.Но това напълно умишлено.Исках блата да е максимално тънък.За парфето можеш да ползваш всякакъв блат,какъвто на теб ти харесва,както и да удвоиш продуктите на моя.Нищо задължително и забранено няма в кулинарията.Напротив!Колкото повече променяш,толкова по-добре.Точно както ти си направила.Благодаря ти много за милите думи и доверието.Да ти е сладко!

    ОтговорИзтриване
  3. Парфето е перфектно!Стана много вкусно :)

    ОтговорИзтриване
  4. Супер! Много се радвам Боби. Да ви е сладко!Благодаря ти отново!

    ОтговорИзтриване
  5. Направих парфето с малини и удвоих продуктите за блата. Стана много вкусно! Особено крема! Много харесвам предаването Ви!!! С.

    ОтговорИзтриване
  6. Страхотно! Много,много благодаря. Радвам се,че харесваш рецептите ми и да ви е сладко на всички!

    ОтговорИзтриване
  7. Парфето стана много вкусно ,но блата нещо не се получи.Можете ли да ми кажете колко яйца трябват за блата.Питам защото сте посочили едно яйце а когато сте написа ли по долу обясняването как се приготвя блата сте използвали множествено число.Благодаря

    ОтговорИзтриване
  8. Много се радвам,че е станало хубаво парфето.А блата какво,клисав ли стана?Това са продуктите,да.Объркала съм се с множественото число по-долу.Оправих го вече. За такъв тънък блат е напълно достатъчно и едно.Не е беля,ако се сложи и повече, но наистина няма нужда.Благодаря ти,че ми обърна внимание.Не знам защо не ти се е получил,това е съвсем обикновен блат.Съжалявам,но нали пак ще опиташ?Благодаря ти отново.

    ОтговорИзтриване
  9. Привет Йоли ! Напрвих парфето с някои промени,вместо ягори сложих малинки и удвоих дозата за блата.Толкова силни цветове се получиха,че направо преди да съм го вкусила сетивата ми затанцуваха.......но направих малък гаф и силно се надявам да не си усети :( вместо 2 желатина сложих един и след като вече го бях сложила в хладилника се усетих и по най-бурзия начин му прибавих още един.Надявам се да не се развали всичко зарави тази ми грешка.Ще пиша отново за крайния резултат.Искам само да те попитам с цел да досдадя,защо толкоз бавно се публикуват тези коментари....Поздрави Краси

    ОтговорИзтриване
  10. Мила Краси,много се радвам,че си направила парфето.Мисля,че с малини дори ще е по-хубаво.Непременно пиши какво се е получило след като си прибавила желатина,че и аз да знам какво да правя в подобни случаи.

    Коментарите,мила моя си зависят само и единствено от мен.Когато ги получа ги публикувам,но за съжаление последния месец не бях в София и просто нямаше как да отреагирам.Вече се върнах и няма да има такова забавяне.Страшно много се извинявам на теб и останалите ми читатели за забавянето и късните ми отговори,но просто нямах никаква възможност да поддържам блога.Бъди ми здрава.

    ОтговорИзтриване
  11. Йолииии,парфето стана У-Н-И-К-А-Л-Н-О !!! Просто не знам как по друг начин да го обясня :) А относно желатина,нямаше никакъв проблем,може би защото отреагирах мигновено.И понеже исках да остане възможно по-натурален вкусът на малинките за заливката ръснах съвсем малко кафява захар и две лъжици ягодово сладко,защото в момента нямах вид тъмно,но това в случая май,май няма значение,след като резултатът е " нямам думи".Благодаря ти МНОГО !!!

    ОтговорИзтриване
  12. Страхотно!Много съм щастлива да чуя това,да ви е сладко на всички и благодаря от сърце!

    ОтговорИзтриване
  13. Здравей Йоли. Интересуваме колко грама е жалатина понеже живея в чужбина и тук са други марки желатините. Предварително ти благодаря

    ОтговорИзтриване
  14. Здравей.В България пакетчетата желатин са по 10 г и са за 500 мл течност.Какъвто и да ползваш прочети какво пише на опаковката и го спазвай спрямо количеството течност.Отбелязах го в рецептата,не бях написала точни грамажи,а направо пакетчетата.Благодаря ти,че ми обърна внимание.Ще се радвам,ако опиташ парфето.Да ви е сладко!

    ОтговорИзтриване
  15. Здравей, Йоли. Бих искала да попитам желатина за крема пише, че е 15 гр на д-р йоткер, тоест пакетче и половина ли трябва да сложа?

    ОтговорИзтриване
  16. Да,точно така.Едно пакетче е 10г.пиша обикновено да е на др Йоткер,защото смятам,че желатина е хубав.Нашият ми мирише лошо и не го купувам.Ще се радвам да опиташ парфето.Благодаря ти.

    ОтговорИзтриване
  17. Здравей Йоли, Бих искала да попитам дали може да се направи парфето със замразени ягоди, защото сега не им е сезона и няма пресни?
    Благодаря предварително!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, да, разбира се! Аз така го правя през зимата. Замразените ягоди като се пасират спокойно можеш да ги сбъркаш с пресни. Чудесно ще стане. Само внимавай. Те пускат много вода като са замразени. Изчисли си желатина, ако стане така. На 500 мл течност едно пакетче желатин от 10г. Това е пропорцията. Ако е нужно, добави още малко желатин. Благодаря ти и успех с парфето.

      Изтриване
    2. Безкрайно благодаря! :)

      Изтриване
  18. Здравей Йоли!
    Правя втори опит да ти напиша, дано бъде успешен този път и стигне до теб.
    Искам да те поздравя за чудесата, които създаваш и да ти пожелая да бъдеш много успешна.
    Бих желала да те попитам, тъй като ми се ще да направя твоето ягодово парфе, но най-малката тортена форма, с която разполагам е 26см, как би изглеждала рецептата ти за такава големина?
    Благодаря ти предварително!

    Поздрави
    Лили:-)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти Лили. Много си мила! Страшно ще се радвам, ако опиташ парфета, а още повече, ако ви хареса. Точно ще си дойде сместа за форма 26 см. Никак не е малка, екстра си е. Тъкмо ще стане с добра височина, не се притеснявай. Успех и отново благодаря за доверието.

      Изтриване
    2. Благодаря ти Йоли!С нетърпение очаквах отговор от теб. Притесненията ми относно големината идваха от там, че в твоята рецепта ти си написала, че съставките са пресметнати като за форма 22/24см, а моята в случая е по-голяма (26см) и се притеснявах да не стане прекалено ниско парфето ми, но щом ти казваш, че ще стане добре, веднага се залавям:-) Следващият път ще се похваля с резултата:-)

      Изтриване
    3. Лили, наистина няма кой знае какво значение, освен визуално. просто в единия случай тортата е по-ниска и обратното. Вкусът не страда от това. А и визията също, и в двата варианто си е супер. Не го мисли изобщо. Много ще се радвам да ти хареса и вкусът. Благодаря ти отново.

      Изтриване
  19. А някой някога беше казал, че музикант(ка) къща не храни ... да бе ... :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ха ха. Така си е. Никак не храни даже, ако се вземе в преносен смисъл. Благодаря ти.

      Изтриване
  20. Здравей, Йоли, искам да попитам сладкарската сметана разбива ли се преди да се смеси със заквасената, гледайки снимката кремът ми изглежда доста „пухкав” и за това мисля че да , но все пак да попитам :-) И още нещо, имаш ли опит с желатина на листчета, същият грамаж ли се ползва ? И последно, с какъв пресен плод би заменила ягодите, ако правиш парфето сега, мисля си за праскови, но не знам дали е добра идея. Благодаря ти за прекрасният блог, щастлива и ползотворна есен !
    Антоанета А

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Тони. Не, не се разбива сметаната. Пухкавостта идва от разбитите на сняг белтъци, а не от нея. Нямам опит с листчетата желатин. В България се продава само на гранули. Трябва да видиш какво е съотношението желатин-вода на опаковката. Със сигурност пише и е точно изчислено. Но не е същият грамаж като с този на гранули, не се подвеждай. Много ти е добра идеята за праскови. Ще стане чудно, особено ако са добре узрели и ароматни. Благодаря ти за доверието. Надявам се да ти хареса парфето.

      Изтриване
  21. Здравейте
    Опитвам се да отида на рецептата през "вижте рецетата" и получавам съобщение "не открихме търсената статия". Бихте ли проверили какъв е проблема. Много ми се искаше да направя това парфе :(

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много, много ти благодаря, че ми обърна внимание. Линкът беше грешен. Извини ме за неудобството. Надявам се да ти хареса пафето!

      Изтриване
  22. Здравейте имах малко проблем блата ми се отлепи от крема при консумация и беше малко сух.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Светле. Първо да ти благодаря, че опита сладкиша. Надява се да ви е харесал, въпреки сухотата на блата. Да, той си е сух по принцип. Не е в теб вината, такъв си е. Аз нарочно не съм писала нищо за сиропиране. Страхувам се, че ако е много мокър може да втечни крема. Но в крайна сметка всичко е въпрос на вкус. Винаги един блат може да се сиропира. Без проблем. За отлепването: и на мен понякога ми се получава, ако съм намазала блата с конфитюр. Той някак си изолира крема от блата и не му позволява да направи хубава спойка. Предполагам, че това е причината. Благодаря ти отново и хубава събота.

      Изтриване
    2. Благодаря за вниманието.

      Изтриване
  23. Изключителни рецепти. Липсваш ни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря от сърце! Тук съм, няма да липсвам никому. Ще си общуваме в блога, сайта и фейсбук.

      Изтриване