четвъртък, 19 март 2020 г.

Лесна чабата





Чабатата е традиционен италиански хляб, отличаващ се с твърда хрупкава коричка и мека еластична среда. Най-впечатляващи са големите шупли, които се образуват в хляба. Те се получават благодарение на три неща. Бига, дълго втасване и голямо съдържание на вода в тестото. Бигата е предварително приготвена смес от мая, брашно и вода. Оставя се за 8-10 часа, за да се получи закваска. След това се започва приготвянето на тестото.
Първоначално този вид хляб сe e правел само в Лигурия, но бързо набира популярност и става любим в цял свят. Днес разновидностите на хлебчетата с форма на чехъл (ciabatta-чехъл, пантоф) са най-различни, а рецептите безброй. Искам да ви предложа един от вариантите, който е най-мързелив. Без предварително приготвяне на бига и без никакво месене. Нужен ви е само миксер или кухненски робот. Уверявам ви, по нищо не отстъпва на чабатата, която изисква дълга подготовка. Хлябът е изключително вкусен, еластичен и с дни остава мек и влажен, което винаги е проблем при домашните хлябове. Редовно ме спасява, ако у дома няма троха и наистина често го приготвям. Ще се радвам, ако го опитате и ви хареса.

Продукти за 2 хлебчета:

500 г брашно
10 г сол
10 г захар
450 мл топла вода
20 г прясна мая или 1 пакетче суха
1 с.л. зехтин
брашно за поръсване





Приготвяне:

* Разтворете маята във водата. В купа смесете брашното, солта и захарта. Налейте водата с маята и сипете зехтина. С миксер със спираловидните бъркалки за тежко тесто разбъркайте на гладко лепкаво тесто. Увеличете скоростта и бъркайте около 10 минути или докато тестото започне да се отделя леко от стените на купата. Ще познаете лесно кога е готово по невероятната еластичност, гладкост и перления бестящ цвят. Разбира се, най-лесно е да направите това с кухненски робот. Така дори няма да се налага да държите миксера с ръка.

* Покрийте купата с найлоново фолио и оставете на топло да втаса. Тестото ще утрои обема си и ще образува големи шупли.

* Пригответе два листа хартия за печене, обилно поръсени с брашно. Казано напълно буквално, излейте втасалото тесто върху тях, като го разделите на две части. Оформете го на продълговати хлебчета и ги поръсете с брашно. Оставете ги отново за малко да втасат, не повече от 20 минути.

* Загрейте тавата във фурна на 220*. След като температурата е достигната пренесете в горещата тава хлебчетата заедно с хартията. Печете около 20 минути. Охладете върху решетка и изчеткайте излишното брашно. Поднесете хляба леко топъл или напълно изстинал. Да ви е сладко!








10 коментара:

  1. Здравейте!
    Тестото ми стана много рядко. Така ли трябва да бъде?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Разбира се, Райне. Аз изрично съм обяснила, че буквално се излива в тавата. Водата му е почти колкото брашното.

      Изтриване
  2. Здравейте, направих чабатите и се получиха точно както са описани, а вкусът е... ммм!Досега не съм писала коментар, но това не е единствената ваша рецепта, която съм пробвала и никога не съм се разочаровала от резултата! Бъдете здрава!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Изключително моно ме зарадва! От сърце благодаря за доверието и коментара! Да ви е сладко на всички у дома!

      Изтриване
  3. Здравейте, Йоли!
    Превъзходна сте! Обожавам Ви!
    Вече пети път правя чабатата от как качихте рецептата- всеки път обира точките!
    Пиша Ви, за да Ви похваля, но и да споделя една моя "грешка", която се превърна във фурор в моя дом:
    Първият ми опит (за мен) бе неуспешен- по някаква причина сухата мая не шупна. Резултатът беше много плосък и сбит, но адски вкусен хляб! Следващите пъти добавих още половин пакетче суха мая, изчаках хубаво да шупне преди да прибавя към брашното. Резултат- като на Вашата фотография. Ноооо, мъжът ми ме кара да го правя "сбъркан", напомнял му на бабините питки от едно време :) Отначало реших, че ми се подиграва и ме закача, но ако го видите само с какъв апетит яде!
    Та, с две думи: толкова са Ви Добри рецептите, че човек не може дори да ги сбърка! Поздравявам Ви за всичко, което правите! Някой ден, живот и здраве, си мечтая да ми разпишете книгите..До тогава- продължавайте да творите красоти!
    С уважение,
    Д-р Цвета Петрова

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мила ми Цвета, толкова драго ми стана! Благодаря от сърце за добрите и топли думи! Да ви е сладко на всички у дома и светли Великденски празници!

      Изтриване
  4. Здравей, Йоли! Направих чабатата и стана превъзходна !!! Блогодаря за рецептата! Единствено, което промених е водата - сложих 400 мл топла вода, вместо 450 мл. Утре пак ще правя и се надявам отново да се получи същия резултат. Още веднъж искрени благодарности! Светли и спокойни празници! Желая ти здраве!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Ели!Много се радвам, че ти хареса. Светли празници ти желая!

      Изтриване
  5. Много е вкусно наистина,само ако позволите да ви поправя ,казва се чиабата(Ciabatta).;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря много. Радвам се, че Ви хареса. Благодаряи за поправката. Точно така се пише на италиански, но у нас е прието да се произнася чабата, както и да се пише. Например на руски е чиабатта, но на български навсякъде ще срещнете просто чабата. По магазини, пекарнни, списания, книги и т.н.

      Изтриване