вторник, 8 октомври 2013 г.

Тера Мадре Беласица - Ракарник








Ракарник или Раки с ориз от с. Габрене. Ястие, което хората в селото приготвят на Тодоровден. Поднасят го с красива обредна погача. Баба Калинка го сготви за нас, представям ви с няколко думи начина на приготвяне и снимки на нейната гозба.








Речните раци се измиват  и сваряват в подсолена вода. Бульонът се прецежда и запазва. В малко олио се задушава ситно нарязан праз. Посолява се, слагат се сол и малко червен пипер. Добавя се ориза и както казва баба Калинка, "кавърдисва се малко". След това се долива бульон от раците и ... най-интересното, бобена чорба. Да, най-обикновена бобена чорба, само от натурално сварен бял боб. Без подправки, сол или нещо друго. Предполагам, че нишестето в бобената чорба уплътнява ориза. След това всичко отива във фурната. Когато оризът набъбне и си изпие водата се изважда и върху него се подреждат раците. Ястието се запича още няколко минути и това е всичко. Семпло, лесно и вкусно.


Надявам се, че ви е било интересно да прочетете какво се готви в този край на България. Подгорието е много красиво, селата в него са оживени, а Беласица е уникална планина с дивите си кестенови и чинарови гори. Истината е, че красотата на Родината ни е безкрайна!

Снимки може да видите тук. 







.

11 коментара:

  1. Първоначално видях само две, а ти всички 5 си показала, Йоли... Мислено се пренесох в този чуден край и опитах от магията му... И си много права - родината ни е прекрасна, навсякъде!
    Поздрави! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Странна работа. Понякога, в зависимост от това кога е Великден, Тодоровден може и да е в началото на март. Не спят ли тогава раците под камъните? Кой знае...Веднага ме грабна думата "кавърдисвам". Татко я употребяваше...Колко е хубаво отвреме-навреме да обръщаме гръб на урбанизацията и да се връщаме към майката Природа. Чакаме още такива нещица, Йоли. Вече вървят и анонсите по 24 kitchen. Забелязах, че епизодите са заснети много красиво. Ще бъде интересно! АНА

    ОтговорИзтриване
  3. Да Гери,пет са,просто реших,че в един пост ще е много объркващо и дълго всичко това и реших да ги разделя.Много съм щастлива,че съм успяла да те накарам да усетиш този край на Българиа.Благодаря ти мила.

    Ани,това е отговорът на въпроса "Къде зимуват раците".Специално попитах хората в селото за това.Вадят ги из под камъните на деретата през лятото,а през зимата покрай коренищата на водните растения и по стените на бреговете пак на същите дерета.С други думи - целогодишно.Много е хубаво всичко това,което виждам и преживявам на такива местенца.Карат ме да се чувствам жива и ме зареждат неимоверно много.Благодаря ти,радвам се,че и ти си го усетила.

    ОтговорИзтриване
  4. Полъх към корените ни и домашните простички гозби... Много ми харесаха последните ти публикации, Йоли, също и снимките в фейсбук.
    Това ястие изглежда точно като името си! Много обичам ориз на фурна, във всякакви комбинации. Само не знам как ще ми се отрази един такъв червен и оцъклен да ме гледа от чинията :) Когато Филип донесе речни раци, си отварям очите, чак когато от тях останат само нежни бели филенца ;) После тях смело ги правя на както дойде :) Имам още да уча...
    Усмивка от мен :)

    ОтговорИзтриване
  5. Ха сега де,Тики,какво ще те правя с тези раци?Нищо им няма на очичките де,престраши се.Това е една от най-вкусните храни на света,поне за мен.Кажи на Филип да те заведе на ресторант,където да ти сервират един цял омар с всичките му такъми за обработка.Пребориш ли се с него - край на притесненията ти.Сладурка си ми ти!

    ОтговорИзтриване
  6. Цял омар сама да опощя?! Йоли, това е безумно предизвикателство... Може ли стъпка по стъпка? Тази година вече преодолях някои кулинарни препятствия, от сорта приготвяне и ЯДЕНЕ на миди, скариди, калмари, кормене на риба и готвене на агнешки комплект. Дори успяха да ме убедят да лапна охлюв на Коледа (поне с "послушание" бях свила бройката до един, че по едно време бяха стигнали до цели 7 охлюва!!). Сурови стриди и пипалести омари и октоподи, това е в учебната програма за ... по-догодина ;)

    ОтговорИзтриване
  7. Прекрасна серия публикации, Йоли!
    Не мога да избера фаворит -
    всяко едно предложение е интересно, стойностно и колоритно, изглежда атрактивно, апетитно и вкусно.
    Поздравления за майсторството и инициативата да се съхрани и сподели това кулинарно богатство -
    Много вдъхновяващо, благодаря ти, Диана

    ОтговорИзтриване
  8. Толкова са интересни и вкусни , натурални и истински всичките тези печива и гозби от поредицата Йоли! Направо да пием вода от извора :)
    А за някои от тях изобщо не бях и чувала, но с удоволствие ще пробвам :)

    ОтговорИзтриване
  9. Да,и аз не бях чувала повечето имена на гозбите там.Имаше и още много други интенесни неща,но няма как да ги приготвя.Например,опитах постни сарми,завити с лиска от Бутима или Винебой.Ха сега де?Изобщо не знаех,че съществува такова растение.За съжаление листата се берат на пролет.В момента бяха леко горчиви и жилави.Хората по селата ги сушат или замразяват и така имат за цяла година.Страшно интересен вкус,много ми харесаха.

    ОтговорИзтриване
  10. И аз не бях чувала за такива гозби, но изглеждат много апетитно, а и раците са симпатични!

    ОтговорИзтриване
  11. Така е Диде.Какво ли няма в прекрасната ни страна.Благодаря ти много.

    ОтговорИзтриване