вторник, 8 октомври 2013 г.

Тера Мадре Беласица - Пляска







Имах удоволствието да съм гост на регионалния форум Тера Мадре Беласица 2013, както и на Фестивала на кестена, който за втора година се проведе в с. Коларово, община Петрич. За събитията може да прочетете по-подробно в списание Меню. Отново открих невероятни гозби, приготвяни от бабите по селата с много любов и уважение към традициите ни. Гозби, приготвени само с няколко простички продукта се превръщаха в истинска наслада. Благодарение на Slow Food и Деси Димитрова имам възможността да опозная и вкуся нашата уникална българска храна. Приготвям  я в къщи, разказвам за нея и много, много се гордея с традициите и историята ни.

 Днес искам да ви представя пет от ястията, които опитах в село Коларово. Четири от тях - Пляска, Мешник, Чалбур и Крайшник направих в къщи, а за петото само ще ви разкажа. Казва се Ракарник, а баба Калинка от село Габрене ни показа как се готви. Надявам се да ви допаднат и да ги опитате и вие. Започваме с Пляска.

Пляска ни приготви леля Рукие от село Яворница. Състои се от каша, в която има само брашно и вода, а пълнежът е нещо, което може да се откъсне от градината, полето или гората. Рукие казва, че пляската произлиза от най-бедните години в региона, наистина от нищо нещо,  но тя все пак слага по едно, две яйца. Така направих и аз.








Продукти

2 ч.ч. брашно
1,5 ч.ч. вода
2 яйца
сол на вкус
2 с.л. масло

Плънка

2 връзки пресен лук
1 връзка магданоз
2 с.л. олио
сол на вкус


 Приготвяне

* Нарежете на ситно лука и магданоза. Задушете ги в олиото и посолете.

* С домакинска бъркалка разбъркайте яйцата, водата и брашното. Посолете.

* Сложете маслото в тава и го загрейте във фурна на 200*докато се стопи и покафенее.

* Върху маслото сипете половината от кашата. Изпечете във фурната около 4 - 5 минути колкото да засъхне повърхността. 

* Върху кората разнесете равномерно плънката и залейте отгоре с останалата каша.

* Изпечете пляската за около 20 - 25 минути докато се зачерви. Сервирайте топла или студена, нарязана на парчета. Да ви е сладко!







.

12 коментара:

  1. Страхотно! Сигурно ще се получи и с други пълнежи.

    ОтговорИзтриване
  2. Така е Илиянче,с каквото има,с това го правят хората.Всичко е и въпрос на въображение и вкус.Благодаря мила.

    ОтговорИзтриване
  3. Йоли, това ми става една от любимите рецепти за питки. Снощи я правих - хем много бързо става - няма месене, няма втасване - хем е мнооого вкусна! Честно казано, представях си нещо в вкус на палачинка. А се оказа с хрупкава коричка и много вкусно тесто отвътре.
    Добавих от себе си само сирене в пълнежа и не сложих магданоз.

    ОтговорИзтриване
  4. Ама наистина ли?О,така се радвам!Много исках някой да опита!Благодаря,благодаря от сърце!

    ОтговорИзтриване
  5. Една приятелска забележка - селото вероятно е Яворница, а не Яворово.

    ОтговорИзтриване
  6. Да, да, да, да!!! Дианка,толкова ти благодаря!Ама как можах да напиша такива глупости? Разбира се,че е Яворница.Да ме питаш откъде ми хрумна за Яворово.Голяма прегръдка имаш от мен,веднага го оправих.Дано не съм го сгрешила и другаде,ако видиш,моля те,пиши ми непременно.Благодаря ти отново!

    ОтговорИзтриване
  7. Йоли понеже и аз съм от този край, реших да ти споделя и моята пляска...много е вкусна и всеки, който още не е опитал да не чака...
    Ето я и моята...http://gu6terova.blogspot.com/2013/09/blog-post_19.html

    ОтговорИзтриване
  8. Йоли, направих снощи "Пляска"-та.Очарована съм от вкуса! И на мен не ми се вярваше, че с тези продукти ще се получи този резултат.Хрупкава коричка с лучен пълнеж...Вкусно е и студено! Благодаря, че сподели тази рецепта с нас!

    ОтговорИзтриване
  9. Наистина ли ви хареса,Руми?Ама така се радвам!Благодаря ти от сърце!Много е семпла рецептата,а наистина е чудна.Да ви е сладко!

    ОтговорИзтриване
  10. Йоли, благодаря за прекрасната рецепта! Направих я със спанак, получи се разкошно!

    ОтговорИзтриване
  11. Много се радвам,Вики!Винаги ми е страшно приятно когато някой опита българските рецепти от блога.Много ти благодаря!

    ОтговорИзтриване
  12. Страхотно!!!Цял живот го ядеме!!!без консерванти!!!

    ОтговорИзтриване